Het vlot

Het vlot is een vaartuig dat vroeger in Giethoorn veel werd gebruikt voor het vervoer van hooi, mest en riet. Net als de meeste andere vaartuigen in Giethoorn werd het voortbewogen door gebruik te maken van een lange stok, de punterboom. Het vlot is een kleine variant van de bok, een van de andere drie vaartuigen van het gevaer.

Het Gieters vlot is een vaartuig dat qua grootte ligt tussen de bok en de punter. Het vlot werd gemaakt voor het vervoer van mest, melk, hooi en soms ook koeien. Daarnaast werd het ook gebruikt door bijvoorbeeld aannemers. Het vlot werd voortbewogen door gebruik te maken van een punterboom en had dus geen roer.  


Vroeger werd het vlot veel gebruikt voor het vervoer van mest, melk, hooi en soms ook koeien. Daarnaast kon het vlot ook voor heel andere zaken ingezet worden, bijvoorbeeld bij begrafenissen. In de zomer gingen begrafenissen in Giethoorn ook over het water. Het was de gewoonte dat de kist in het midden van een vlot of een bok werd geplaatst, waar omheen de vrouwelijke nabestaanden van de overledene plaats namen. Ook degenen die slecht ter been waren, konden van het vaartuig gebruik maken.  Vier van de noabers boomden het vlot of de bok voort. Op het voetpad liepen de andere, meest mannelijke familieleden en kennissen. Aan de kop van de stoet liep de dominee mee. Tegenwoordig zijn veel rondvaartboten in Giethoorn gebaseerd op het vlot.

 

Kenmerken van het Gieters vlot zijn:

  • Vorm en indeling is gelijk aan die van de bok;
  • De afmeting is 8,5 tot 10 meter lang, afhankelijk van het aantal spanten (11 tot 13 stuks), maar altijd ongeveer 2,15 meter breed en 50 centimeter diep;
  • Zijden uit één gang met een ca. 15 centimeter hoog boeisel;
  • De zijde valt ongeveer 35 graden naar buiten en is gemaakt van 3 centimeter dik eikenhout;

Varianten van het Gieters vlot zijn het melkvlot en het veervlot. 

Gieters melkvlot:
Het melkvlot is grotendeels gelijk aan het gewone vlot maar tussen het voorste en achterste dwarsschot voorzien van een gesloten plankier dat op het boeisel ligt. De melkbussen werden in Giethoorn tot ongeveer 1980 met het melkvlot opgehaald.

Gieters veervlot:
Het veervlot is grotendeels gelijk aan het gewone vlot maar tussen het voorste en achterste dwarsschot voorzien van een aantal brede, langsscheeps liggende, houten planken, die in het midden een strook, het speur, vrijlieten. Het veervlot voer wekelijks met waren naar en van de markt in Meppel.

 

Vlotten werden onder anderen gebouwd door de voorvaderen van de eigenaren van de nu internationaal bekende jachtwerf Huisman in Vollenhove. Veel van de rondvaartboten in Giethoorn zijn ook gebaseerd op het Gieters vlot. Deze zijn veelal geleverd door de Gieterse punterwerven Wildeboer en Schreur, die beiden anno 2023 nog boten die horen tot het gevaer bouwen. Zij hebben ook rondvaartvlotten voor gebruik buiten Giethoorn afgeleverd zoals voor de Groningse Maren, Choszozno in Polen en voor Berlare.

 

Andere artikelen uit het thema 'Het Gevaer'